Oost, West, Thuis, Best...... - Reisverslag uit Veendam, Nederland van Fred - WaarBenJij.nu Oost, West, Thuis, Best...... - Reisverslag uit Veendam, Nederland van Fred - WaarBenJij.nu

Oost, West, Thuis, Best......

Door: Fred

Blijf op de hoogte en volg Fred

25 Juli 2010 | Nederland, Veendam

Inmiddels al weer een paar dagen thuis een terugblik van de laatste dagen van de reis.

woendag 21 juli,
We rijden vandaag van Hurghade naar Cairo een tocht van ruim 7 uur door de woestijn. In de loop van de middag komen we aan in het hetzelfde hotel waar de reis begon. Nadat we zijn aangekomen gaan we nog even aan het zwembad liggen. 's Avond gaan we in het hotel eten en krijgen we nog een show van een buikdanseres (de beste en de knapste van de drie die we gezien hebben helaas mochten we er geen foto's van gemaakt worden). Na het eten gaan we allemaal slapen.

donderdag 22 juli,
Het is vandaag onze laatste dag in Egypte. We maken nog een excursie naar een moskee, een kerk en een synagoge. Daarna bezoeken we nog een markt waar we de laatste soeveniers kunnen kopen. Daarna keren we terug naar het hotel en gaan nog even aan het zwembad liggen. Hoewel het nu ook weer warm is, is het niet zo warm als in Aswan of als op de Nijl waar je een föhn in het gezicht blies. Na het avondeten trekken we ons terug naar de kamer.

vrijdag 23 juli,
Om kwart over twaalf gaat de 'wake up call'. Om één uur vertrekken we naar het vliegveld maar het wordt uiteindelijk half twee omdat het hotel de afspraak van de lunchpakketjes niet nakomt. De reisleider windt zich hieover enorm op (terecht) en de manager van het hotel krijgt nog een uitbrander. Na een uur via allerlei sluipweggetjes (het weekend begint op donderdagavond en dan is het extra druk in Cairo) bereiken we het vliegveld. Nu begint de paspoortcontroles. Zodra we het vliegveld betreden moet we ons paspoort laten zien en wordt de bagage gecheckd. Daarna kunnen we na de KLM balie. Als we zijn ingecheckd en de bagage hebben achtergelaten moeten we nog papieren invullen en kunnen door de paspoortcontrole waar we nog een stempel krijgen. We lopen de gate 3 en ook nu weer moeten we ons paspoort laten zien. Als we het vliegtuig in gaan moeten we weer ons pasoort laten zien, dit keer om te zien of er ook een stempel van vertrek in het paspoort staat. Als we eenmaal in het vliegtuig zijn, vertrekken we snel en na 4 uur en 10 minuten landen we op Schiphol. We landen op de Kaagbaan, dat betekent dat we niet zolang hoeven te taxiëen. Als we het vliegtuig uitgaan staat aan het einde van de slurf de marechaussee voor jawel een paspoort controle. Dit is om te voorkomen dat er illegalen Nederland binnenkomen. Hoewel ze aan mij kunnen horen dat ik een Nederlander ben moet ik toch nog mijn paspoort laten zien om te kijken of de foto ook klopt. Eerlijk gezegd vind ik dit een beetje kinderachtig. Als ik nog een grap maak, kan die marechaussee dit niet waarderen. Als de groep kompleet is lopen we door naar de grenscontrole. Na gecheckd te zijn mogen we Nederland weer in. We lopen naar de bagageband en al snel komt onze koffers. Als alle koffers er zijn nemen we afscheid van elkaar en als we door de douane zijn, worden er diverse sloffen sigaretten uitgewisseld (de niet-rokers hebben en extra slof meegenomen voor de rokers). We lopen naar het NS station en zien de trein naar Groningen voor ons neus vertrekken. We wachten een half uur en via een overstap in Amersfoort komen we rond 11 uur aan in Assen en een half uur later is het weer Oost, West, Thuis, Best. De vakantie is voorbij.

Terugkijkend heb ik een prachtige vakantie achter de rug. Het was af en toe best vroeg opstaan en weinig rus gehad maar het was zeker de moeite waard. Het was een leuke groep van 8 personen. Heel veel gelachen en veel meegemaakt. De ziekenboeg was dit keer hog. Van de 8 zijn er 6 ziek geweest, dit keer bleef ik buiten schot. Veel gezien waaronder de piramides van Gizeh, Het Egyptich museum met ondermeer het masker van Toetanchamon, de tempels van Philea, Kom Ombo, Al-Deir AL Bahari, Karnak, Horus, Abu Simbil en de Valley of the Kings. Het was een reis waar ook de warmte de hoofdrol heeft gespeeld. Van 35 graden in Cairo tot 46 graden in de woestijn bij Abu Simbil. Het was ook de reis van de fantastisch cruise over de Nijl en de prachtige 5 sterren hotels. Kortom een zeer geslaagd reis. Maar aan alles komt een eind en morgen begint het dagelijks ritme weer, het werk. Maar goed op 23 december staat de volgende reis gepland naar Nieuw Zeeland.