Aan alles komt een eind... - Reisverslag uit Veendam, Nederland van Fred - WaarBenJij.nu Aan alles komt een eind... - Reisverslag uit Veendam, Nederland van Fred - WaarBenJij.nu

Aan alles komt een eind...

Door: Fred

Blijf op de hoogte en volg Fred

08 Augustus 2009 | Nederland, Veendam

dinsdag 4 augustus
We vertrekken vandaag naar Chitwan. Een deel van de groep gaat raften over de rivier. We vertrekken met zo'n 8 man. Het is weer een lange reisdag. Onderweg stoppen we een paar keer en ook om onze medereizigers toe te zwaaien. Tegen drieen komen we aan in Chitwan. Wat direct opvalt is dat het ontzettend warm en vochtig weer is. Als de huisjes zijn toegbedeeld maken we een tocht door de dorpjes en ook hier is weer veel armoede te zien. Als we weer bijna terug zijn bij de lodge komen een nog een paar olifanten tegen met toeristen boven op. Als weer weer terug zijn bij de lodge zien we ook dat onze medereizigers weer terug zijn. We horen hun verhalen over de rafting wat eigen een 'boottochtje'over de rivier bleek te zijn. 's Avonds begint het te regenen.

woensdag 5 augustus
Het heeft de hele dag geregend. We gaan een excursie maken over de rivier. De regen verpest eingelijk dit tochtje. Daarna bezoeken we een olifanten reservaat en maken nog een prachtig wandeling door het natuurpark van Chitwan. Tijdens deze tocht wordt het eindelijk droog. Onderweg word ik (ondanks dat ik een lange broek aan heb) geprikt door twee bloedzuigers. Na de wandelijk gaan we weer terug naar de lodge. We hebben een paar uur vrij en besluiten te gaan hartenjaggen. Tegen vieren worden we opgehaald door jeeps en worden afgezet om met z'n vieren een tocht te maken met een olifant door de jungle. Het eerste gedeelte is prachtig en daarna voltrekt zich een ramp. Het begint namelijk kiehard te regen en ook niet zo'n klein beetje ook. Eerst hebben we nog paraplu's op maar dat helpt ook niet meer. We worden allemaal klets en klets nat. Het enige wat nog belangrijk is om de apperatuur te beschermen. Na anderhalf uur in de onweer en regen te hebben gelopen wordt het eindelijk droog maar ja de toch is ook afgelopen. We gaan weer terug naar de lodge en het volgend probleem is een feit. Om de haverklap valt de stroom uit. Dit wordt dus leuk. 's Avond gaan we met de hele groep uit eten en nemen afscheid van onze Nepalese reisleider.

donderdag 6 augustus
De groep is nu verdeeld een aantal gaat vliegen vanaf Kathamandu naar Delhi en de overige negen volgen het orginele programma en gaan met de trein terug naar Delhi.We vertrekken vroeg naar de grens. Tegen tienen komen we aan en stappen de grens met India over. We zijn weer terug. Na een paar uur reizen komen we aan bij het treinstation. Het is in ieder geval alweer bloedheet. De trein komt aan en stappen in. We zorgen dat we met z'n negenen één coupé hebben en dat lukt. We inproviseren een tafeltje en gaan door met hartenjagen. De tijd vliegt om. Tegen tienen gaan we slapen.

vrijdag 7 augustus
's Morgens vroeg komen we aan in Delhi. We gaan verder met de bus naar het hotel waar 3 weken geleden de reis begon. Een aantal gaat naar het zwembad en een aantal gaat nog even de stad in. We gaan de stad New Delhi in. We komen met de tuk tuk aan in het westerse deel van de stad. We gaan lunchen, winkelen en tot sloten sluiten we de vakantie af met een geweldige diner. We gaan weer terug met de tuk tuk. Onderweg veroorzaakt die nog een botsing maar rijdt gewoon door. We gaan ons opfrissen en klaarmaken voor de terugreis. Tegen half tien vertrekken we en zoals gewoonlijk in dit land weer met de nodige problemen. Na een rit van 3 kwartier komen we aan bij het vliegveld. Nadat we zijn ingecheckt begint het stempel werk. Op alles instapkaart, bagagelabels moeten stempel. Met een kwartier vertraging vertrekken we met Britsch Airways terug naar Loden. Nadat het viegtuig is opgestegen valt bijna iedereen in slaap. Na 5 uur geslapen te hebben vliegen we alweer boven Europa. Nog 3 uur en dan zullen we landen op Heathrow. Maar ja ook nu krijgen we weer vertraging, kunnen niet landen en moeten rondjes vliegen boven Londen.

Zaterdag 8 augustus
Nadat we geland zijn, moeten we ons nog haasten om de vlucht naar Amsterdam Schiphol te halen. Als we eenmaal in het vliegtuig zitten, vertrekken we op tijd en 40 minuten later om 10.22 landen we weer op Nederlandse bodem. De paspoort controle gaat snel (zelf heb ik een Nederlands stempel in mijn paspoort laten zetten) en we lopen naar de bagageband de band loopt maar er komt op deze band de bagage van 4 verschillende vluchten. Gelukkig komt onze bagage heel snel en daarna met de trein via Utrecht terug naar Assen. Om 14 uur ben ik weer thuis en komt er een einde aan mijn vakantie en komt aan allea een eind.

Tot slot...
Mijn conclusie, ervaring over India Nepal;
India De vuilnisbult van de wereld, smerig, inefficient, chaotisch, arm en een mierenhoop. Het land is niet Aziatisch, is heel regilieus en helemaal niet toeristisch. Taj Mahal was echt prachtig om te zien, Varanasi indrukwekkend, Jaipur de achterafstaatjes met de armoede. We kijken de mensen veel naar de westerlingen. Als we ergens staan gaan ze in een groepje om je heen staan. Willen graag weten waar je vandaan komt. Om daar van af te komen zeiden we dat we van Iceland of Friesland kwamen. Ze kennen dezen landen niet en houden dan op met praten. Leuk om gezien te hebben maar kom er niet weer!

Nepal: Groen, toeristich, Aziatisch, inefficient, arm. Nepal vond ik mooi om te zien jammer dat een paar dagen volkomen verpest is door de regen maar ja dat weet je al je in moeson tijd vertrekt. De beste reistijd is september/oktober. Jammer dat je de toppen van de Himalaya niet kon zien. Maar goed. Ik denk dat ik nog weer weer terug kom in dit land en dan te combineren met Tibet.

Dit was mijn 6de verre reis in 4 jaar. Wat nu op de agenda staat is Nieuw Zeeland maar ook de wens om alle zeven wereldwonden te zien. Dus dit wordt zeker weer vervolgd....

INDIA / NEPAL THE END

• 10 Augustus 2009 - 09:36

Lieuwe:

Welkom terug makker.
    Leuk verslag
    Geen last meer van een natte moeson?