Van chaos naar rust... - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Fred - WaarBenJij.nu Van chaos naar rust... - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Fred - WaarBenJij.nu

Van chaos naar rust...

Door: Fred

Blijf op de hoogte en volg Fred

29 Juli 2009 | Nepal, Pokhara

Vrijdag 24 juli/zaterdag 25 juli

Van Agra zijn we met de bus naar het trein station gegaan. We zaten nog ongeveer 3 kwartier in de bus. Aangekomen in het dorpje waar de trein zou vertrekken rijden we midden over de markt. Wat weer een mensenmassa. We lopen naar het station en blijven als groep bijelkaar. Daar moeten we nog wachten en zoals gebruikelijk in dit land het is weer een chaos. We krijgen stoelnummers aangewezen maar als zo vaker hier het verandert constant. Aangekomen in de trein slapen we met 8 man in een coupe. Het is ontzettend smal, krap. Tegen tien uur proberen we te slapen maar van echt slapen komt het niet.
De volgende ochtend komen we met een vertraging van 2 uur aan in Varanasi. We rijden direct door naar het hotel maar moeten wachten op de kamers. Eerst moeten we 3 kwartier wachten maar dit loopt al gauw uit naar 2 uur. Nadat we de kamers hebben vertrekken we richting de stad en ook dit keer weer wat een mensen een mierenhoop. We lopen naar de Ganges (de heilige rivier voor de Hindoes). We zien hier de pelgrims water scheppen en dit in kruiken doen. De pelgrims (oranje mannetjes) lopen met dit water door het hele land. We lopen verder naar een crematie plaats en zien daar een aantal crematies in het openbaar aan de oever van de Ganges plaatsvinden. Het is heel indrukwekkend om te zien. Er loopt een soort gids op ons af en verteld ons als over de crematie. We lopen verder en staan op nog geen 2 meter van een crematie. Het lichaam wordt onder een kleed gelegd en over het lichaam (behalve hoofd en benen) wordt hout gelegd. Er staan verschillende lichamen te branden.Een crematie was bijna voltooid en heel duidelijk zag je een verkoold lichaam want niet alles wrodt verbrand. We kijken toe en er worden steeds maar nieuwe lichamen naar de crematieplaats gebracht. Foto's mogen hier niet van gemaakt worden.
Tegen de avond verzamelen we ons bij de Ganges we gaan met z'n allen een boottocht maken en zien mensen zwemmen in de Ganges en kleding schoommaken in de Ganges. Als het donker is gaan we terug en komen we terrecht in een festival aan de rand van de Ganges ook laten we nog 23 drijvende brandende kaarsje achter op de Ganges. Daarna terug naar het hotel met de fietstaxi.

Zondag 26 juli
Vroeg opstaan voor weer een boottocht over de Ganges. Wat we gisteravond al gezien hadden, zien we nu weer. Om mij had dit niet gehoeven. We lopen nog door de smalle straatjes van Varanasi en bezoeken nog een tempel. Daarna gaan we terug naar het hotel een middagje aan het zwembad wordt het. 's Avond hebben we nog het afschiedsparty van onze gids. We hebben een swimming pool party en na het eten wordt bijna iedereeen in het water gegooid.

Maandag 27 juli
We vertrekken weer vroeg want we maken een lange reis. We moeten namelijk zo'n 10 uur in de bus. We gaan naar Nepal. Van Varanasi tot aan de grens is 300 km maar je doet er zo'n 9 uur over. Het is geen wonder dat het zo lang duurt want de wegen zijn zeer slecht en je moet door elk dorpje met de Indische chaos. Na zo'n 13 uur bereiken we de grens. Typerend voor dit land ook hier weer enorme chaos. We moeten met bagage lopend over de grens want de bus gaat niet mee. Maar niet getreurd handel kennen ze wel in India, daar staat de fietstaxi op ons te wachten. In colonne vertrekken we richting de grens en ook maar zonder controle zijn we opeens in Nepal. Daar staat onze nieuwe gids op ons te wachten. We reizen nu met twee kleinere busjes verder. We worden door onze nieuwe gids naar de immigratie geleid. We vullen papieren in en krijgen een stempel in onze paspoort, welkom in Nepal. Als alles geregeld is, rijden we verder. Na 200 meter valt een ding al direct op de rust. Van de chaos naar de rust. Geen constant toeterende auto's, geen mensenmassa's geen verkopers die je alles willen aansmeren heerlijk. Na een half uur reizen komen we aan in het hotel en gaan direct dineren. Eindelijk na 10 dagen hebben we weer westers eten en oh wat is dat lekker zeg. Daarna gaan we slapen.

Dinsdag 28 juli
We vertrekken tegen negenen. Ook nu weer een lange reisdag. We bezoeken nog eerst de geboorte plaats van Boedha. Omdat het regent worden hier voor 2 euro veel paraplu's gekocht. Daarna reizen we verder. We moeten omrijden omdat door de overstroming een deel van de weg is weggespoeld. Na de nodige stops komen we aan in Pokhara. 's Avond gaan we weer westers eten en wat worden er veel pizza's en spagethi besteld

Woensdag 29 juli
Vandaag een vrije dag. We huren met een groep van zes een jeep en rijden door de bergen bij Pokhare. Wat direct opvalt aan Nepal is dat er veel natuur is en op dit moment veel regent. Na een prachtige tocht gaan we nog naar een Tibetaans vluchtelingenkamp. We geven speelgoed, potloden, schrifjes, pennen en knuffelbeestjes aan de kinderen van deze school. Ook ik geef potloden, schriftjes en van mijn twee nichtjes heb ik 3 knuffelbeestjes meegekregen. Ze waren dolblij met deze spullen. ik heb apart ruimte vrijgelaten in mijn rugtas om deze spullen in Nepal te krijgen en de kinderen zijn er dolblij. Het doet je goed als rijke westerling om deze arme mensen te helpen. Je hebt toch het gevoel dat je iets gedaan hebt het tegen de armoede en de onrecht in deze wereld.