De derde wereldwonder... - Reisverslag uit Agra, India van Fred - WaarBenJij.nu De derde wereldwonder... - Reisverslag uit Agra, India van Fred - WaarBenJij.nu

De derde wereldwonder...

Door: Fred

Blijf op de hoogte en volg Fred

24 Juli 2009 | India, Agra

Woensdag 22 juli 2009
Vandaag hadden we een vrije dag. We zijn met een groepje van vier aan het wandelen gegaan door het plaatsje Jaipur. Wat direct opvalt wat een chaos een troep en een armoede. We lopen expres door de achteraf straatjes om het dagelijks leven van Jaipur te zien. Als eerste zien we de koeien die hier over straat lopen, de koe is heilig voor de Hindoe. Ook zien we veel varkens op straat lopen en op een gegeven moment zien we een komplete varkenstal midden op straat. Daarna komen we in een straat waar alleen maar drukkerijen staat. Alles wordt hier nog met de hand gedrukt. We lopen verder en zien een schooltje. Op een ruimte van 2 vierkant meter wordt les gegeven aan zo'n 10 kinderen. De kinderen kijken hun ogen uit naar de westerlingen. Daarna zien we dat mensen zich wassen op straat, we worden nog gezegend door een man met wc borstel. Daarna komen we aan bij het City Paleis (een museum). Na het museum lopen we naar het Paleis van de Winden. Dit paleis is een echt mooi paleis. Onderweg naar het hotel wordt je aan alle kanten aangesproken door verkopers en ook zie je weer allerlei dingen die je al jaren niet meer ziet in Nederland. Een kind van ampoer drie jaar dat opgroeid op straat overal liggen mensen te slapen .In dit land is armoede ja ECHTE armoede.

Donderdag 23 juli
Vandaag vertrekken we vroeg want we moeten op tijd zijn in Agra voor bezoek aan de Taj Mahal. Normaal zoude we deze vrijdag bezoeken maar omdat er een moskee bij is, is de Taj Mahal vrijdag gesloten. Onderweg gaan we nog ontbijten en daarna bezoeken we nog een fort in Sikiri. Dit was mooi om te zien. Daarna rijden we verder en onderweg gaan we lunchen. We komen dichter bij Agra en direct valt op het is een stuk toeristisch. Met enige vertraging (een uur) komen we aan in Agra. Rugtassen e.d. moeten achterblijven in de bus voor het bezoek aan de Taj Mahal. Als we uit de bus stappen worden we weer belaagd door verkopers. Voor de toegang moeten we 10 euro betalen wat een hoop geld is in dit land. Na een korte wandeling zien we hem dan eindelijk de Taj Mahal een van de zeven wereldwonderen. Het is een prachtig gebouw en zeer inpossant. Het is gewoon geweldig. Voor mij is dit het derde wereldwonder die ik heb gezien. Daarna lopen we verder en lopen erom heen, we gaan nog naar binnen. Daarna wachten we nog op de zonsondergang maar opeens begint het keihard te regenen. We besluiten om terug tegaan. Bij de ingang komen we de rest van de groep tegen. Tijdens de terugtocht naar het hotel komen weer de verkopers. Ik besluit toch maar om een t-short te kopen voor 100 roepie (67 roepie is 1 euro), de verkoper begon bij 500 roepie. Ik nog ben ik opgelicht want anderen kregen de t-shirt voor 50 roepie. Met de toek toek gaan we terug naar het hotel. Het was in ieder geval een geslaagde dag.

Vrijdag 24 juli
Tot vijf uur zijn we vrij. We besluiten om met de toek toek naar het Red Ford te gaan. Het fort is prachtig om te zien en ook nu weer een prachtig uitzicht. In de verste zien we de Taj Mahl. Na dit bezoek gaan we ergens lunchen en daarna weer terug naar het hotel om even aan het zwembad te liggen. Vanavond om 6 uur (Ned tijd -3 1/2 uur) gaan we naar het treinstation met de nachttein naar Varanasi. Varanasi is een heilige plaats voor de Hindoe. Aan de rivier de Ganges wordt gewassen en vinden hier crematies plaats. We gaan zondag een boottocht maken over de Ganges waar mogelijk de verbrande lijken zullen ronddrijven. De verhalen zijn in ieder geval dat Varanasi heel indrukwekkend moet zijn en dat het toch het hele gebeuren een diepe indruk moet achterlaten.

wordt vervolgd...