Zuidereiland, Abel Tasman en regen - Reisverslag uit Greymouth, Nieuw Zeeland van Fred - WaarBenJij.nu Zuidereiland, Abel Tasman en regen - Reisverslag uit Greymouth, Nieuw Zeeland van Fred - WaarBenJij.nu

Zuidereiland, Abel Tasman en regen

Door: Fred

Blijf op de hoogte en volg Fred

06 Januari 2011 | Nieuw Zeeland, Greymouth

Sinds het laatste reisverslag is er alweer e.e.a. gebeurt.

Dinsdag 4 januari
Vandaag gaan we naar Picton (Zuidereiland). De ferry vertrekt rond 2 uur dus we hebben de hele ochtend nog even de tijd in windy Wellington. De meesten gaan nog even door de stad rondlopen. Het is opzich geen grote stad en het hotel staat midden in het centrum van de stad. Tegen 13 uur worden we opgehaald met de shuttle bus en vertrekken naar de haven. Na het inchecken kunnen we aan boord en rond 14 uur vertrekt de ferry. Volgens de reisleider kan het een hele ruige tocht worden. Na ongeveer 3 kwartier varen hebben we Noordereiland verlaten en in de verte zien we de bergen van Zuidereiland al liggen. De eilanden worden gescheiden door de Straat van Cook wat misschien een breedte van 30 kilometer. We zitten op het voordek heerlijk in de zon, de temperatuur is rond de 23 graden (boven nul :). Na zo'n 1 uur varen we de fjord in van het Zuidereiland nu moeten we nog zo'n uur varen om Picton te bereiken. Na zo'n 3 uur komen we aan in de haven van Picton. De overtocht viel enorm mee. De tocht was helemaal niet ruig, de tocht naar de Bay of Island was veel ruiger. Ook nu zat de reisleider er weer naast. Dit is de zoveelste keer dat je een verhaal met een korreltje zout moet nemen en inmiddels is er al een heel pot met zout ontstaan.

De bagage komt snel op de band en de nieuwe chauffeur staat al klaar. We rijden door naar Nelson. De rit is Nelson is echt prachtig weer hele mooie landschappen te zien.

woensdag 5 januari
Vandaag gaan een excursie maken naar het Abeltasman park. In dit gebied zette de Nederlander als eerste Europeaan voet aan wal. Daarom zie je in dit gebied veel de naam Abel Tasman (Abel Tasman street, - hotel, National Park, etc etc. Na zo'n uur rijden komen we aan bij een toeristich gebied. We gaan eerst kajakken. Na uitgebreide instructies gaan we de zee op. Het is fantastisch om een keer te kajakken en de angst om in het water te belanden is ongegrond. We kajakken naar een rots die door de bliksem in tweeen is gespleten. Na zo'n anderhal uur komen we weer terug in de haven. Na de lunch gaan we verder met een catamaran, deze toch voert langs de kust van het park en het is werkelijk waar een prachtig gezicht hoe groen dit gebied is. Na een uur varen worden we afgezet op een strand en maken een wandeling van zo'n 8 km door het park. Ook deze tocht is weer prachtig, onderweg zijn de mooiste bomen, planten te zien een ook diverse watervallen. Na zo'n twee uur gewandeld te hebben komen we aan bij een andere strand en worden we opgehaald door de catamaran. Het was werkelijk waar een prachtige dag, een dag met een gouden randje.

donderdag 6 januari
Als we vanmorgen wakker worden regent het. Vandaag rijden we naar Grey mounth en maken twee stops. Onderweg komen we dichtbij de kustlijn en omdat het behoorlijk waait is de zee erg ruig. De eerste stop gaan we zeehondjes kijken. Eerlijk gezegd is de omgeving mooier dan de zeehondjes. Daarna rijden we verder en stoppen bij de Pincakes, een rotsformatie die door de wind is gevormd. Als we aankomen regent het nog behoorlijk maar opeens is het toch nog droog. We besluiten om toch maar de wandeling te maken. Het is een mooie wandeling een ook nu kan ik weer veel foto's maken. De teller staat inmiddels op 850 foto's. Na de pincakes rijden we verder naar Greymounth en daar komen we rond 4 uur aan, het is nog steeds droog en inmiddels begint de zon weer te schijnen.

Het programma voor de komende dagen. Morgen gaan we naar Fox Glacier waar we 's middag een wandeling gaan maken op een gletsjer. Daarna rijden we door naar Queenstown waar we nog naar bungiejumpen gaan kijken. In Queenstown staat nog een excursie op het programma.

wordt vervolgd....